Page 44 - infoTrend_184_small

This is a SEO version of infoTrend_184_small. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »

44 InfoTrend 184/7/2011

odgovarajuće korporativne kul-ture podržane informacijskom tehnologijom. Upravljanje znan-jem zahtijeva sklad ljudi i teh-nologije. Računalni i komunikac-ijski sustavi osi-guravaju njegovo preoblikovanje i raspačavanje. Jedna od inačica predstavljanja informacija i zna-nja može biti i mrežna stranica koja će dati brzo i djelotvorno dobivanje traženih informacija.

Tvrtke mogu imati različite metode i načine da spreme svoja znanja u baze i skladišta podataka, jer bez spre-manja toga znanja cijeli projekt i nema smisla. Jedno od rješenja može biti i da intranet tvrtke omogućava zaposlenima da sami stavljaju rješenja do kojih su došli svojim radom i iskustvom. Bitno je da zaposlenici mogu pristupiti tome na način koji je jednosta-van, te da se što bolje snalaze u navedenome sustavu kada im je potrebno nešto od znanja koje je pohranjeno u sustavu.

Jedan od primjera tvrtki koji je uspješno uveo upravljanje zna-njem je tvrtka Xerox. To je vidljivo u 10 strateških aspekata upravljanja znanjem koje tvrtka prepoznaje kao ključne u sveuku-pnoj strategiji poslovanja: A to su:

1. Upravljanje znanjem i naj-boljim praksama, na svim razi-nama u tvrtki.

2. Ugrađivanje odgovornosti za implementiranje upravljanja znanjem.

3. Preuzimanje i upravlja-nje iskustvima pojedinaca te zadržavanje istih (iskustava) u tvrtki.

4. Odnos prema znanju kao proiz-vodu.

5. Ugradnja znanja u proizvode, usluge i procese.

6. Podržavanje kreativnosti kod svih zaposlenika.

7. Mapiranje mreža stručnjaka, nositelja upravljanja znanjem u tvrtki.

8. Kreiranje i upravljanje zna-njem o kupcima/korisnicima.

9. Shvaćanje i mjerenje vrijed-nosti znanja.

10. Primjena znanja kao poluge za stvaranje dodane vrijednosti.

Lucija Crljenko Perković

području tijekom predstojećega desetljeća, zaključila je Šiber Makar. (www.index.hr/vijesti/ clanak/samo-pet-hrvatskih-tvrtki-koristi-sustav-upravljanja-znan-jem-unutar-kompani je/285925. aspx ).

Na žalost, stječe se dojam da se u Hrvatskoj uprav-ljanju znanjem i sustavima up-ravljanja znanjem ne posvećuje dovoljno pozornosti. Strah od gubitka moći koje pojedinac ima zahvaljujući znanju dovodi do apsurdnih situacija pa ti pojedinci nisu voljni dijeliti svoje znanje, samo s ciljem da zadrže svoj položaj. Novi zaposlenici, a i oni postojeći, dolaze u situaciju da se moraju onda snalaziti na svakakve načine da bi došli do rješenja svojega problema. To uvelike us-porava proces poslovanja, a kod pojedinih se zaposlenika može po-

javiti i malodušnost. To nije prob-lem samoga zaposlenika, nego cijele organizacije, a prvenstveno lidera tvrtke koji nisu ili voljni ili ne znaju vrijednost i/ili način dijeljena znanja koje tvrtka pos-jeduje.

Učinkovito je uprav-ljanje zna-njem nemoguće bez

Najčešće metode upravljanja znanjem su: OLAP alati i me-tode rudarenja podataka.

OLAP alati (On-Line Analytical Processing, što se može prevesti kao “online analitička obrada”) su skupina alata za izvođenje znanja iz skladišta podataka. OLAP baze podataka organ-izirane su tako da su prilagođene za dohvat i analizu podataka čime je olakšano stvaranje potrebnih izvješća. OLAP se za-sniva na multidimenzijskoj ana-lizi podataka (gledanje podataka kroz veći broj filtara, odnosno dimenzija). Omogućuje obavlja-nje vrlo brzih analiza – kori-snici postavljaju pitanja (upite) i dobivaju odgovore (izvješća) u vrlo kratkome vremenu. Za prikaz podataka OLAP najčešće koristi trodimenzionalne ili višedimenzionalne kocke.

Na tržištu su najpoznatiji OLAP alati : • Cognos • Business Objects • MicroStrategy • Brio Technology • Crystal Decisions • Hummingbird

• SoftPro Manager i CubePlayer hrvatski proizvodi

Rudarenje podataka (Data Min-ing) je metodologija koja pruža uvid u ‘skrivene’ podatke o poslovanju čime se poboljšava proces donošenja strateških poslovnih odluka zasnovan na jasnoj i razumljivoj inter-pretaciji postojećih rezultata. Rudarenjem podataka dolazi se do logičnosti u podatcima, odnosno otkrivanja odnosa, pravilnosti, zakonitosti i ostalih struktura među podatcima. Cilj je rudarenja podataka stjecanje znanja na osnovi velikoga broja postojećih podataka u bazama podatka. Rudarenje je podat-ka, zapravo, automatizirano traženje i izvlačenje skrivenih podataka (npr. iz skladišta poda-taka) koji mogu pružiti uvid u buduća kretanja.

Slika 3. Proces upravljanja znanjem

(Izvor: Upravljanje znanjem: Direktor ti: “kad bismo znali sve što znamo”; dr.sc. Ivica Oslić )

Liderstvo

Prilagodi

Mjerenje Kultura

Tehnologija

Prenosi

Spremi

Primjeni

Sakupi

Stvori

Prepoznaj Kompanijsko znanje

Osposobljavatelji

Proces

Najčešće metode upravljanja

Slika 4: Sustav upravljanja znanjem

(Izvor: http://www.thetechgap.com/WindowsLiveWriter/CCH%20Knowledge%20Manage-ment%20slide.jpg)

“Upravlja-nje znanjem je proces prikupljanja, usvajanja, širenja, pročišćavanja i manipulacije znanjem kako bi se organizacija dovela u što povoljniji i prihvatljiviji položaj na surovom tržištu”

Yogesh Malhotra

Osoblje Osoblje

Partneri

Upravljanje sustavom znanja

CHH rješenja

Uključenje

Istraživanje

Porezi

Bilježenje

Izvršenje

Alati znanja

Page 44 - infoTrend_184_small

This is a SEO version of infoTrend_184_small. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »